99 iskola képviseltette magát a Virágozz és Prosperálj Alapítvány által szervezett idei Iskolai Agresszió Kezelési Országos Pedagógus konferenciákon. Az előző évihez képest két és félszer annyi tanár, tanító és más pedagógus ismerkedett rövid, de lényegre törő elmélettel és gyakorlatias agresszió csökkentési technikákkal. Szlovákiából és Erdélyből is érkeztek tanárok és óvoda pedagógusok, ami nem csoda, hiszen az iskolai agresszió növekedése nem speciális magyar jelenség.
Így látták, akik ott voltak
Dr. Fábián Mária neurológust kérték fel arra, hogy még a program elején válassza külön az iskolai agresszivitás okai közül azokat, melyen nem igényelnek nevelési megoldásokat, hiszen testi eredetűek. A doktornő kitért arra, hogy a éhes, alultáplált, kialvatlan gyerek szintén mutathat agresszív jelenségeket. Mint említette, ezek könnyen megszüntethetők, ha a pedagógusok el tudják érni a szülőknél, hogy gondoskodjanak gyerekeik megfelelő alvásmennyiségéről, és arról, hogy evés után érkezzenek iskolába.
Az agresszivitás mögött
Ez után a bevezetés után az előadók rátérhettek a témákra: egyéni agresszív viselkedés megszüntetése, az elfogadás növelése osztály szinten, és a szülő-diák-pedagógus háromszög helyreállítása. A konferencia nélkülözte az unalmas statisztikákat és táblázatokat, ezek helyett inkább a megoldásokra koncentrált.
A résztvevők ismerkedtek az agresszív viselkedés alapját jelentő motivációról. Kaptak egy felsorolást az agresszív viselkedés mögötti hiányzó tényezőkről, melynek minden agresszív gyerek hátterére jellemzőek. Hallhattak arról is, hogy a megoldás felé vezető úton milyen alapvető fontosságú az, hogy az agresszív gyerek képtelen két dologra: tisztességesen győzni, és méltósággal veszíteni.
Ezután tanítóknak, tanároknak, köztük osztályfőnököknek, erkölcstan tanároknak, intézményvezetőknek bemutattak egy egyszerű lépéssorozatot, mellyel visszaállítható egy önbecsülését elveszített diák önbecsülése, és a pontokon végighaladva megszüntethető az a késztetése, hogy mások kárára, és szinte bármi áron érje el „céljait”.