Azok az erdélyi tanárok, akik Marosvásárhely mellől részt vettek Budapesten a 2019-es Iskolai Agressziókezelési Pedagógus Konferencián, meghívták a Virágozz és Prosperálj Alapítványt magukhoz, hogy tartsunk meg az ő iskoláikban is néhány előadást. Kérésüknek megfelelően ezek közé egy vadonatúj program is bekerült, a Motiválhatatlan Diákok Motivációja című előadás.
Erdélyben is egyre több fiatal él céltalanul, hiányzik a motiváció. Nincs ez másképp tőlünk nyugatra sem, és Romániában is sok diák „éli az életét” tableteken és mobiltelefonokon.
Az erdélyi iskolákban is tapasztalják a motiválatlanság következményét, a lustaságot és az értelmes célok irányában történő cselekvés hiányát. Mindig előfordult a diákság köreiben, hogy néhányan nem tanultak szívesen. Ebben nincs semmi új. Mostanában azonban egyre többen vannak azok, akiknek egyetlen tantárgy sem kelti fel az érdeklődését.
A pedagógusok szeretnének segíteni diákjainknak értelmes célokat találni. Ehhez előbb fel meg kell szüntetni néhány akadályt. A Motiválhatatlan Diákok Motivációja Előadás tartalmazza a leggyakoribb nevelési okokat, amelyek következtében a diák akár már egészen kis korukban elveszítették céljaikat, vagy célokat létrehozó képességüket.
Azonban sem Erdélyben, sem másutt nem elég az okok feltárása, hanem meg is kell szüntetni az akadályokat ahhoz, hogy újraéledjenek a diákok céljai. Következménynek az is megteszi, ha együtt keresünk és találunk velük számukra is jónak tartott új célokat. Amikor már van cél, akkor könnyebb lesz motiválttá válniuk.
A Virágozz és Prosperálj Alapítvány motivációs előadásán végigvettük a leggyakoribb okokat, és lépésekre bontottuk az okok megoldásához szükséges tennivalót. Egy pedagógus már a képzés napján alkalmazni kezdte valamelyik nevelési technikát, és ezt írta:
„Egy élmény volt! Egész nap a témán gondolkodtam! S hazajövet a fiammal kipróbáltam! Hálás vagyok érte, köszönöm!”
Ha már ott jártunk, nem maradhatott el az Iskolai Agresszió Kezelési Előadás sem, mert a tanároknak jól jön az a gyorsan elsajátítható technika amivel sokféle iskolai agresszió megelőzhető. Ennek lényege az, hogy az osztály agresszív hangadójának segítünk abbahagyni jellemzően agresszív viselkedését egy kommunikációs lépéssorozattal. Ennek érdekében az erdélyi magyar pedagógusok megismertek egy kilenc lépéses technikát. Ezt korábban több Iskolai Agressziókezelési Pedagógus Konferencián is ismertettük, a 2019-esen is. Még egy vélemény:
“32 év alatt nem kaptam ennyi útmutatást az agresszív gyerekhez és a mindennapok leküzdéséhez, mint ma. A “Hasznos volt, hogy a gyerekek és pedagógusok oldaláról is megfogalmazódtak a hallottak. Segítség volt a pedagógusoknak és mindenkinek, hogy a nevelés ne legyen kudarc számunkra. Jó példák hangzottak el, ötletek, hogy hogyan is “szereljünk le” egy agresszív gyermeket, s hogy vezessük őt a példamutatásra.”
Bár a kiégés Erdélyben is érezhető, mégis elmondhatjuk, hogy meglepett minket a közönség pályája iránti elhivatottsága és az, hogy mennyire együtt éltek az előadással. Magyarországra is jellemző, hogy a tanárok, tanítók és óvodapedagógusok egyaránt nagyon gyakorlatiasak. Nyitottak az új ismeretekre és nem csak várják a működő technikákat, de hamarosan alkalmazni is kezdik azokat. Könnyű előadónak lenni ilyen környezetben, ahol folyamatosan figyelnek, kérdeznek, vagy elmondanak egy valós nehézséget, hogy arra vonatkoztassuk az éppen említett technikát.
A Virágozz és Prosperálj Alapítvány jelenlévő önkénteseinek emlékeiben is úgy marad meg ez a nap, hogy megérte és felemelő volt. Mély nyomot hagyott bennünk a közönség gondolatvilágának tisztasága. Úgy értünk haza, hogy alig éreztük azt a plusz kétszer ötszáz kilométert.
Még messze volt a nap vége, amikor már azt kérdezték, hogy mikor jövünk újra. Az Etikus Iskola Program elegendő hasznos újdonságot tartogat még iskolák számára ahhoz, hogy visszatérésünknek tartalmi okai legyenek. Legközelebb az Iskolai Elfogadás Programot visszük, de szívesen megmutatjuk azt is, hogyan lehet egyszerűen és a diákokkal közösen kidolgozni valóban működő etikai kódexet, ami a Szabálytisztelet Helyreállítása technikán túl szintén növelheti a szabályok betartását ezekben az oktatási intézményekben.
Befejezésül álljon itt még egy visszajelzés:
„A szomszédos faluban tartott hétvégi képzéssel kapcsolatosan szeretnék óriási köszönetet mondani, én ugyanis ennyire hasznos továbbképzéssel még nem találkoztam.
Mindössze hat éve vagyok tanár, tanítottam középiskolában, szakközépben, de mindvégig leginkább gimnáziumban. Osztályfőnökként immár a második generációmmal foglalkozom, s többek között azért is jelentkeztem erre a továbbképzésre, mert kíváncsi voltam: kapok-e valami hasznosítható gondolatot, tippet, szakmai véleményt a különféle nehézségekre. Az évek során már nagyon sok továbbképzésre jelentkeztem többek között azért, mert több roma gyerek, hátrányos helyzetű vagy egyszerűen csak “mai” lusta gyerek jár a mi iskolánkba is éppen úgy, mint sok más iskolába.
Ezen a képzésen olyant kaptam, amit még soha: valóban hasznosítható módszereket, érdekes gondolatokat a tanári szerepről, a szülők mozgósításáról (vagy inkább tudatosításukról), a gyerek agresszivitásának miértjeiről és kezelési lehetőségeiről és rengeteg másról. De legfőképpen a Tanár Úr szakmai tudása és az ezzel összekapcsolt lelkesedés, vágy és rátermettség volt az, ami engem teljes mértékben megfogott, s még mindig érzem a képzés során kiváltott és átadott energiát, lelkesedést.”